fbpx
Home » Resultaten KNVB Supportersonderzoek 2023/2024

Resultaten KNVB Supportersonderzoek 2023/2024

07 juli 2024 - 12:37

Ook dit jaar hebben alle clubs uit het betaald voetbal meegedaan aan het jaarlijkse KNVB Fanonderzoek, georganiseerd door het onderzoekscentrum KNVB Expertise. Dit jaar hebben in totaal zo’n 25.000 Nederlandse voetbalsupporters, waaronder een kleine duizend Spartanen, middels een uitgebreide enquête hun mening gedeeld over verschillende onderwerpen zoals veiligheid, wedstrijdbeleving, faciliteiten, catering en communicatie. Afgelopen jaar mocht Sparta op een haar na niet de prijs voor beste Eredivisieclub in ontvangst nemen. Ook dit jaar grijpt Sparta net mis naast de eerste plek. Met een algemeen gemiddeld cijfer van 8.2 voor het wedstrijdbezoek, deelt Sparta de tweede plaats met FC Twente achter Go Ahead Eagles. Maar dat is slechts bijzaak. Sparta Rotterdam hecht vooral veel waarde aan de beoordelingen en feedback/verbeterpunten waarmee de club toekomstgericht vooruit kan kijken.

Verbeterpunten

Sparta Rotterdam heeft de afgelopen jaren veel geluisterd naar de stem van de supporters en geïnvesteerd in het verbeteren van de faciliteiten op Het Kasteel. Daarbij wordt altijd de afweging gemaakt of dit (op korte termijn) te realiseren is binnen bestaande budgetten. Een voorbeeld hiervan zijn de renovaties en uitbreidingen van de cateringpunten en toiletten in de gracht van de Denis Neville-tribune en Bok de Korver-tribune. Renovaties aan de Kasteeltribune en Tonny van Ede-tribune staan ook gepland vanaf de zomer van 2025. Ook de vernieuwing van de toegangspoorten/tourniquets en hekwerk op Het Kasteel was een wens van veel supporters waar de club flink in heeft geïnvesteerd de afgelopen jaren.

Faciliteiten

De resultaten van de gemaakte investeringen is goed terug te zien in de vergelijking van de fanonderzoeken van de afgelopen jaren. De gemiddelde beoordeling van de faciliteiten is in twee jaar tijd van 6.6 naar 7.3 gestegen. Daarin is wel verschil tussen tribunes te zien, voornamelijk voor toiletten. De sanitaire voorzieningen van de Bok de Korver- en Denis Neville-tribune worden met een 7.9 en 7.8 beoordeeld, terwijl de Tonny van Ede- en Kasteeltribune met een 5.8 en 5.2 worden beoordeeld.

Met als sterke punten de fan journey voorafgaand aan de wedstrijd zoals gemak toegangscontrole (8.2), doorstroom ingang (7.9), routing in en om stadion en naar fanservice (7.8) en proces van kopen tickets (7.7). Met name de Wifi-verbinding (5.8) en parkeermogelijkheden voor fietsen (ondanks fietsnietjes) en auto’s (6.4) op Het Kasteel is een verbeterpunt waar supporters de wens voor uitspreken.

Catering

Ook blijft de catering voor alle Eredivisieclubs een uitdaging, zo ook voor Sparta waar onze catering met een 6.5 wordt beoordeeld. Dit was vorig jaar nog een beoordeling van 6.1. Met name in de rust is het een behoorlijke uitdaging iedereen snel te kunnen helpen. Ook het aanbod van gezond en de prijs-kwaliteitverhouding van het eten en drinken zijn punten waar de supporter voor wenst (beoordeling respectievelijk 5.2 en 5.4). De betaalmogelijkheden (7.6), het aanbod (7.0) en de kwaliteit van het drinken (6.9) worden daarentegen als sterke punten beoordeeld. 39% geeft aan vaker/meer gebruik van de horeca te maken indien prijs/kwaliteit-verhouding verbetert, 32% bij kortere wachtrijen en 23% bij een beter of gevarieerd aanbod.

Entertainment

Tot slot zit er verbetering in het entertainment voor kinderen, wat met een 6.5 wordt beoordeeld. Het afgelopen seizoen is onderzocht of Sparta ook Fanzones op thuiswedstrijddagen kan organiseren. Echter is dit wegens veranderende speeltijden i.c.m. benodigde vergunningen nog geen werkelijkheid geworden. Sparta onderzoekt de mogelijkheden volgend seizoen een dergelijk initiatief te kunnen faciliteren.

Wederom de veiligste club van Nederland

Naast de verbeterpunten, waarmee de club de afgelopen en aankomende jaren intensief bezig is geweest en gaat zijn, zijn er ook resultaten waarover we onze trots mogen uitspreken. Een veilige en familiare sfeer staat bij Sparta hoog in het vaandel. Sparta is daarom blij om te mogen mededelen dat we wederom als meest veilige club van Nederland zijn beoordeeld met een 8.7. 95% van de supporters geeft zelfs aan zich (bijna) nooit zorgen te maken over de veiligheid in het stadion en 93% geeft aan nog nooit getuige te zijn geweest van een onveilige situatie. Voornamelijk de aanwezigheid van stewards en politie en de toegangscontrole dragen bij aan dit gevoel van veiligheid.

Betrokkenheid en wedstrijdbezoek

Ook de betrokkenheid wordt zeer goed beoordeeld met een gemiddeld cijfer van 8.6. Daarin geeft 42% van de supporters een 9 of 10 voor trots op de club, wat gemiddeld met een 8.3 wordt beoordeeld. Ze beoordelen de wedstrijdbeleving met een 7.9 en de interactie met de club 7.7. De Fan Awards worden uitgereikt op basis van de beoordeling voor het wedstrijdbezoek. Zoals eerder toegelicht heeft Sparta met een knappe beoordeling van 8.2 net niet de eerste plek bemachtigd. Factoren van het wedstrijdbezoek, naast de eerder benoemde verbeterpunten (catering, faciliteiten en entertainment), zoals kind vriendelijkheid (8.4), gastvrijheid (8.4) en sfeer in het stadion (8.2) worden goed beoordeeld door de supporters.

Maatschappelijke betrokkenheid en verduurzaming

De club steekt veel energie in maatschappelijke projecten en verduurzaming. Dit wordt gedaan door de vele activiteiten van De Betrokken Spartaan en het aangaan van samenwerkingen met partners die Sparta op gebied van duurzaamheid kunnen helpen en laten groeien. Een voorbeeld hiervan is de recente samenwerking met Essent. Dit blijft ook niet onopgemerkt onder de supporters. In hoeverre de club maatschappelijk betrokken is, beoordeelt 36% van de supporters ‘zeer maatschappelijk betrokken’ en 59% ‘redelijk maatschappelijk betrokken’. In hoeverre de club inzet op duurzaamheid, beoordeelt 17% van de supporters ‘zeer in op duurzaamheid’ en 66% ‘redelijk op duurzaamheid’. Ze beoordelen de huidige betrokkenheid in de regio met een 7.5. Supporters vinden deze inzet overigens ook belangrijk. De maatschappelijke betrokkenheid en inzet op duurzaamheid is voor (respectievelijk) 38% en 30% zeer belangrijk gevonden en 54% voor beide als redelijk belangrijk gevonden.

 

Vergelijking landelijk gemiddelde:

 

Grootste verschillen met andere clubs gemiddeld

 

We willen alle deelnemers aan het fanonderzoek 23/24 bedanken voor hun deelname.

Klik hier om deel te nemen aan het KNVB supportersonderzoek 2024/2025