fbpx
Home » Privé: Sparta Banen Marsch » Ik ben werkzoekende » Sollicitatietips » Pakkende sollicitatiebrief

Pakkende sollicitatiebrief

Een goede en pakkende sollicitatiebrief kan je helpen om 'aan tafel te komen' bij de werkgever, een belangrijke brief voor het solliciteren dus. Iedereen schrijft deze brief op zijn of haar eigen manier, maar toch zijn er een paar regels die je kans op succes kunnen vergroten. Hieronder is een voorbeeld te zien hoe je een pakkende sollicitatie kan schrijven door gebruik te maken van de AIDA-formule.

Opbouw pakkende sollicitatiebrief

1. Inleiding en pakkende openingszin
2. Waarom zij? Functie en bedrijf
3. Waarom jij? Relevante kwaliteiten / ervaring
4. Pakkende slotzin en persoonlijke afsluiting

 

AIDA-formule sollicitatiebrief

Als je graag werkt met ezelsbruggetjes: gebruik dan de AIDA-formule. AIDA staat voor Awareness/Attention, Interest, Desire en Action en dit is precies wat je wil bereiken wanneer je een pakkende sollicitatiebrief stuurt. Zie hieronder de formule.

sollicitatiebrief AIDA formule

 

Attention: trek de aandacht met een goede opening

Een goede openingszin verzinnen is lastig, maar belangrijk om op te vallen tussen de andere kandidaten. Met een enthousiaste opening wek je meteen de interesse van de lezer. Enthousiasme werkt nog eens aanstekelijk ook, zodat de lezer meteen aangespoord wordt om verder te lezen. Zinnen als de volgende doen het altijd goed: “Ik las de vacature en dacht meteen: deze baan is mij op het lijf geschreven! In deze brief laat ik u graag zien waarom ik goed op de functie zou passen.”

Interest: maak van jezelf een interessante kandidaat

Nu is het tijd om jezelf te promoten. Beschrijf in krachtige zinnen wat je aanspreekt in de functie en waarom je graag bij dit bedrijf wil werken. Laat ook beknopt zien welke relevante ervaring je hebt. Stem dit in ieder geval zo goed mogelijk af op eisen in de vacaturetekst. Zorg dat je authentiek en positief bent. De lezer moet nu denken: dit is een interessante kandidaat voor deze functie.

Desire: verkoop jezelf

Waarom zou de werkgever voor jou kiezen, en niet voor een ander? Wat is jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf? Waarom ben jij gemaakt voor deze functie? Je lezer moet ervan overtuigd raken dat jij een geschikte kandidaat bent en ernaar ‘verlangen’ om je beter te leren kennen. Onderbouw jouw verhaal het liefst met concrete voorbeelden en eventueel aangevuld met cijfers.

Action: zet aan tot een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek

Time to seal the deal: stuur aan op een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek met de manager of recruiter. In een eerste gesprek is het belangrijk om zelf ook te onderzoeken of de baan bij jou past.

 

Klaar om te solliciteren? Klik dan hier!