fbpx
Home » De Goudse Verzekeringen: familiebedrijf viert honderdste verjaardag

De Goudse Verzekeringen: familiebedrijf viert honderdste verjaardag

04 april 2024 - 19:24

Zo oud als Sparta word je nooit, dat weten we inmiddels wel. Hoofdsponsor De Goudse Verzekeringen komt toch behoorlijk in de buurt. Het familiebedrijf uit Gouda zag op 2 april 1924 het levenslicht en mocht onlangs haar honderdste verjaardag vieren. Geert Bouwmeester, bestuursvoorzitter van De Goudse en kleinzoon van de oprichter, blikt trots terug op een eeuw De Goudse: ‘Een supergave mijlpaal natuurlijk, voor mijzelf, de organisatie en de hele familie, dat het bedrijf dat mijn opa honderd jaar geleden begon, nu hier staat.’

‘Vanaf 2005 ben ik in dienst van het bedrijf, maar ik kom er natuurlijk al veel langer. In mijn basisschoolperiode, ging ik tijdens de vakanties al met mijn vader mee en ging ik achter de typmachine zitten. Dit was nog in het oude kantoorgebouw, want in 1980 zijn we overgegaan naar het huidige gebouw in het centrum van Gouda. We zijn in verzekeringsland de enige verzekeraar van serieuze omvang, die in handen is van een familie, dat is iets waar we trots op zijn.’

De oprichting

‘Mijn opa was 22 toen hij bij een zorgverzekeraar in Schoonhoven werkte. Hij had verschillende ideeën die hij voorlegde aan het bestuur. Hij wilde de maatschappij uitbreiden naar meer dorpen en steden. Het bestuur wilde hier niet in mee, waarop hij besloot voor zichzelf te beginnen. Hij zag kansen en mogelijkheden, die er uiteindelijk ook bleken te liggen. Hij leende 5.000 gulden van zijn vader en is samen met een vriend De Goudse begonnen.’

‘Voor een dubbeltje per week konden mensen zich verzekeren voor ziekenhuisbezoeken. Dat geld inde hij op de fiets. Zijn verzekeringsproduct sloeg snel aan. Een van zijn eerste investeringen was in een net pak en hoge hoed, die hem ouder lieten lijken en waardoor hij meer vertrouwen kreeg van (potentiële) klanten. Vrij snel daarna kocht hij een auto, wat zijn uitstaling ten goede kwam, want alleen de dokter en de notaris hadden in die tijd een auto. Die auto droeg bij aan de goede en betrouwbare uitstraling van De Goudse op dat moment, wat hem geholpen heeft te groeien met het bedrijf.’

‘De Goudse wordt eigenlijk gezien als de eerste echte ziektekostenverzekeraar van Nederland. Andere verzekeraars in die tijd hadden de mogelijkheid om de verzekering op te zeggen wanneer de verzekerde iets langdurigs onder de leden had. Dit zou tegenwoordig uiteraard ondenkbaar zijn, maar was toen de norm. De Goudse was de eerste die die clausule uit de overeenkomst haalde, wat dus betekende dat de verzekerde meer rechten kreeg.’

‘Na tien jaar had hij 100.000 verzekerden aan zich gebonden. Bij de afkondiging van het Ziekenfondsbesluit in 1941 waren dit er inmiddels 250.000, maar door de invoering van dit besluit verloor hij 141.000 verzekerden, van de ene op de andere dag. Dit inspireerde hem om andersoortige verzekeringen op de markt te brengen. Zoals fietsverzekeringen, wat in die tijd achteraf misschien niet het handigste idee was, maar later ook levensverzekeringen. Daarna is De Goudse enorm gegroeid, vooral in de breedte. We hebben nog steeds een heel breed productassortiment, maar we zijn inmiddels gestopt met zorgverzekeringen. Tegenwoordig bieden we levensverzekeringen, inkomensverzekeringen, schadeverzekeringen… Hiermee richten we ons zowel op de particuliere als de zakelijke markt. We zijn weliswaar niet de grootste in de branche, maar zijn hiermee wel een heel breed georiënteerd bedrijf.’

‘Dit is een overeenkomst tussen De Goudse en Sparta. Allebei zijn we grote partijen, die concurrenten hebben die nog groter zijn en meer mogelijkheden hebben. Dat was voor ons een reden om terug te keren op het shirt van Sparta. Daarnaast wisten we dat Sparta een lustrum te vieren zou hebben, met de 135e verjaardag vorig jaar, en wij dit jaar onze honderdste. Die twee jubilea samen kunnen vieren, was een belangrijke afweging om de samenwerking weer te intensiveren.’

‘Tussen 1996 en 2002 waren wij al hoofdsponsor, daarna waren we als Official Business Partner altijd aanwezig op Het Kasteel, wat ervoor zorgt dat er een groot Spartagevoel is bij De Goudse. Dat is ook niet zo vreemd, gezien de vele overeenkomsten tussen de beide partijen. We hebben een duurzame langetermijnvisie en voeren gedegen financieel beleid, twee dingen die, naar mijn overtuiging, ervoor zorgen dat we allebei al zolang overeind blijven. Sparta is drie keer gedegradeerd, maar slaagde er elke keer in boven te komen. Dat is vergelijkbaar met ontwikkelingen die De Goudse doorgemaakt heeft: wij opereren in een complexe markt, dus uiteraard hebben wij uitdagende periodes meegemaakt in de afgelopen eeuw. Desondanks zijn we, met dat gedegen beleid en een loyale familie die niet in paniek raakt, als bedrijf gegroeid.’

De Goudse heeft de campagne ‘Lang leve jouw manier’ in het leven geroepen. Hierin wordt de wijze waarop ondernemers te werk gaan gevierd. Maar welke manier hanteert De Goudse eigenlijk zelf? ‘Een manier die heel erg gericht is op de lange termijn, in plaats van op de korte termijn grote winst te boeken. Daarnaast zijn wij eigenzinnig en bepalen wij onze eigen koers. Wij vinden klanttevredenheid een van de belangrijkste pijlers, wij scoren hier heel goed op de persoonlijke relatie. Wij geven duidelijk aan dat niet alles per se verzekerd hoeft te worden. Verzeker alleen de dingen die je écht moet verzekeren, maar niet de dingen waarvan je de kosten zelf kan dragen als het nodig blijkt. Koop vooral geen nodeloze verzekeringen, zeggen wij dan, omdat deze relatief te duur zijn. Dat zijn ook dingen die ik de Business Clubleden van Sparta graag mee wil geven, want privé doe ik het zelf ook zo.’

De Goudse en Sparta

In het hoogste segment is geen bedrijf zolang aan Sparta verbonden als De Goudse (28 jaar). ‘Sparta heeft nationale allure en bekendheid, maar niemand heeft een hekel aan de club. Je wil er als bedrijf graag mee geassocieerd worden. Qua naamsbekendheid en uitstraling heeft de samenwerking ons veel gebracht. Natuurlijk merk je niet dat je van de ene op de andere dag meer verkoopt, maar het is wel goed voor de herkenbaarheid van ons als merk. Dat is, in combinatie met het feit dat we honderd jaar bestaan, belangrijk voor mensen om te kiezen voor De Goudse: bij het afsluiten van een levensverzekering is het immers van belang dat de verzekeraar over tientallen jaren nog steeds bestaat.’

‘Beide partijen zijn al jaren gelukkig met elkaar. Omdat wij een familiebedrijf zijn, is het logisch dat veel mensen lang bij ons werken, maar bij Sparta is dit ook het geval. Toen wij halverwege de jaren ‘90 bij Sparta instapten waren de contacten met Charles van der Steene heel intensief, hij is nog steeds op Het Kasteel te vinden. Hij heeft veel voor ons betekend, maar ik denk ook voor Sparta in het algemeen. Daarnaast hebben we goede contacten met de andere leden van de commerciële afdeling en het bestuur van Sparta. Afspraak is afspraak, dat is cruciaal voor een goede samenwerking.’

Het Spartasentiment is heel erg aanwezig bij de familie Bouwmeester. ‘Ik heb vier dochters, ook zij zijn echt betrokken bij de club en sliepen toen zij jonger waren allemaal in een Spartashirt. Na de thuiswedstrijd tegen AZ (1-1) bezocht ik mijn moeder van 88 die meteen opmerkte dat het toch wel heel lekker was dat ‘we’ nog gelijk hadden gespeeld. Iedereen gaat graag mee naar Het Kasteel, daar worden kostbare herinneringen gemaakt.’